dinsdag 17 april 2012

Barossa & Kangaroo Island

Het vervolg: Adelaide!

Op zaterdag hebben we een wijntour gedaan in de Barossa streek, een van de bekendste wijnstreken in Australie. ‘ s ochtends werden we opgehaald met een busje, en ik had weer geluk want ik kon op de stoel naast de chauffeur zitten en de muziek beheren. Hoe lang zal het nog duren voordat ik eindelijk ontdekt wordt als dj?! Onze groep bestond uit 8 mensen, waarvan 1 die hard wijnkenner. De jongen in kwestie kwam uit Canada en begon in de bus al een heel pleidooi over de verschillende geuren die hij in de cabernet sauvignon uit 1999 kon herkennen, en hoe belangrijk het rijpingsproces hierbij wel niet was.

De eerste stop op onze wijntour was bij een dierenpark, waarbij we kangoeroes, lama’s en andere dieren hebben gezien. De buschauffeur gaf me de tip om voor 2 dollar een zakje dierenvoer te kopen in de winkel. Nou ik heb het geweten! Toen ik met dat zakje het hek door kwam lopen werd ik omsingeld door dieren. Lama’s, kippen, eenden, geiten, pauwen en vogels ze liepen allemaal in een stoet achter me aan. Het zag er uiteraard wel komisch uit, vooral toen ik het zakje voer bij krullie in z’n handen duwde en hij met al die dieren zat opgescheept. Het hoogtepunt van de dag was ook in dit dierenpark. De canadees, aka de wijnkenner, begon voorover gebogen in het frans wat tegen een lama te zeggen. Wat precies zijn bedoeling hierbij was is nog steeds een raadsel, maar juist op het moment dat hij vroeg of iemand een foto van hem kon maken werd hij VOL in zijn gezicht gespuugd door de lama. We kwamen niet meer bij van het lachen natuurlijk.

Na het dierenfestijn bezochten we 4 wijnhuizen, waaronder Jacob’s creek wat jullie ongetwijfeld wel kennen. En wat hebben jeroen en ik na al het wijnproeven uiteindelijk gekocht aan het eind van de dag? Een 2 liter fles port! Het was wel super leuk om al die verschillende soorten wijn te proeven en informatie te krijgen over de historie van de wijn. We kregen in een paar wijnhuizen ook een hele rondleiding door de fabriek en de wijnkelders.Tussende middag hadden we een heerlijke bbq en heb ik voor het eerst kangaroo vlees gegeteten; hartstikke lekker! Aan het eind van de dag hebben we met krul definitief kort gesloten dat we niet met hem de great ocean road gingen doen en hebben we onder het genot van een glaasje port afleveringen van How I met your  mother gekeken. Ik weet niet of julllie dat in N’land ook kijken, maar het is hier razend populair.

Zondag moesten we zeer vroeg op, we hadden namelijk weer een tour gepland. Om kwart over 6 vertrok onze bus naar Kangaroo Island! We moesten eerst twee uur met de bus rijden naar de ferry, en na de ferry gingen we op het eiland verder met een andere bus. Het eiland was werkelijk prachtig! We gingen eerst naar een strand waar we wilde zeehonden konden zien op een paar meter afstand. Wat heel bijzonder is aan deze zeehonden is dat ze 3 dagen aaneenvolgend in de zee zijn om vis te vangen en dan vervolgens dood moe terugkomen op het strand. Het enige wat ze dan vervolgens doen is slapen op het strand en een beetje gapen en strekken. Je ziet de zeehonden soms tegen elkaar aan liggen, maar volgens onze gids heeft dat niets te maken met relaties en doen ze dat alleen om zichzelf warm te houden. Zeehonden zijn namelijk erg individueel en ze onderhouden geen relaties met elkaar. Gezellige dieren!

Tussen de middag hadden we een uitgebreide lunch met alle mensen van onze tour. De gemiddelde leeftijd in onze bus lag omstreeks de 63 dus je kunt je voorstellen dat de gespreksonderwerpen niet altijd even boeiend voor ons waren. Er zat zelfs een oma in een roelstoel bij ons in de bus en uiteraard een hele lading aziaten. Nadat Jeroen en ik buiten nog even een wijntje hadden gedronken ging de tocht weer verder en genoten we van het uitzicht. In de bus hebben we mijn hele ipod met muziek wel 3x geluisterd en vooral de blof hitjes vielen goed in de smaak ( bedankt dat je die muziek op mn ipod hebt gezet OJ, vooral Andre Hazes was echt de topper). Als jullie tijd hebben moet je voor de grap eens naar de tekst van de liedjes van blof luisteren, dat gaat echt he-le-maal nergens over. Vooral het nummer ‘ In de schaduw van de brug’  is erg bijzonder. Maar het is uiteraard wel leuk om naar te luisteren. Nadat we nog langs een aantal uitkijkpunten zijn gegaan ( rotsen,strand etc.) hebben we de dag afgesloten met een biertje in de enige pub op het eiland. Om even terug te komen op het eiland, er leven zo’n 4000 mensen op dit eiland en 3 miljoen schapen. Het is echt een onwijs uitgestrekt eiland met prachtige natuur. Op de terugweg moesten we 2x keihard remmen voor overstekende kangaroos maar we zijn uiteindelijk weer veilig aangekomen in het hostel.

Gezellig lunch met de groep!

Zeehonden verdekt opgesteld!

Super hippe bodywarmer uit de kado shop ;) Echte aussie!

Goede afsluiter in de enige pub van het eiland!