maandag 16 januari 2012

Surfers Paradise

Lieve Allemaal,

Het is nu de 23e Januari maar ik ga even terug in de tijd, terug naar Surfers Paradise!
Op Zondag 15 Januari en Maandag 16 Januari sliep ik samen met Janneke in het hostel Backpackers in Paradise. Het was nou niet bepaald een paradijs daar want het heeft alleen maar geregend. Het hostel was veel minder netjes dan de voorgaande hostels waar ik heb gezeten. Oke, om heel eerlijk te zijn kon je het zelfs wel ‘vies’  noemen. Overal haren, de douche deed het alleen met een heel dun straaltje en er lag overal troep op de kamers. Maar ach, gelukkig ben ik niet de moeilijkste! De instabiele stapelbedden bleken ook wel weer grappig te zijn als je er bijna werd uitgeslingerd op het moment dat de persoon onder je zich omdraaide.

We bleven maar 2 nachtjes in Surfers Paradise maar omdat het non stop regende zijn we eigenlijk alleen maar in het hostel gebleven. De plaats op zich is niet zo bijzonder, een soort Blanes in Australie. Hoge gebouwen, grote clubs en ordinaire mensen. Maar het was wel lekker om een beetje bij te slapen en gewoon rustig aan te doen. De eerste dag zaten we met Zweedse jongens op een kamer maar die waren alleen maar in hun eigen (vreemde & onbegrijpelijke) taal aan het praten.  Op de tweede dag kwamen er 2 jongens uit Israel en een meisje uit Engeland bij ons op de kamer en daar hebben we het ontzettend gezellig mee gehad. Op een gegeven moment had iedereen de slappe lach omdat de situatie zo grappig was: alleen maar regen in een ongezellig en vies hostel. Het is heel leuk om te merken dat het niet uitmaakt uit welk land mensen komen en dat humor een schakel kan zijn tussen zoveel verschillende culturen. Omdat het regende zaten we met z’n vijven een beetje te kletsen op de bedden en hebben we daarna gekookt. We hadden een goede deal gesloten, de jongens zouden koken en de meisjes zouden de gun gaan halen. Gun is die goedkope wijn die iedereen hier drinkt. Was een perfecte deal want wij hoefden alleen maar de hoek om naar de bottle shop terwijl zij meer dan een uur in de keuken hebben gestaan. Maar het eindresultaat mocht er zijn! Omdat de supermarkt niet open was hebben ze heel creatief met allerlei restanten een heerlijk diner in elkaar geflanst. Na het eten hebben we nog een drankje gedronken in de bar van het hostel. Zoals jullie misschien wel weten ben ik altijd van de verzoeknummertjes, maar daar was de barman niet zo van gediend in dit hostel. Hij wist volgens mij zelf niet hoe het systeem werkte want hij draaide heel old school alleen maar een foute zomer cd. Ik gaf hem nog de tip om de tl verlichting iets te dimmen, maar ook dat vond hij geen goed idee.
















 




Na die fantastische bar ( die al om 11 uur sloot) heb ik nog een hele tijd gepraat met een paar mensen uit Zuid Korea. Ik vind het heel interessant om de verschillen tussen culturen te merken. Die jongen uit Zuid Korea heeft me meer verteld over hoe de situatie in zijn land is en dat is toch wel heel anders dan in westerse landen. Hij heeft niet de vrijheid om zomaar te kiezen wat hij gaat doen, waar hij heen wil gaan, waar hij wil gaan werken of met wie hij wil trouwen. Er is ontzettend veel druk vanuit de maatschappij en trouw zijn aan de familie staat altijd centraal. Het deed me wel beseffen hoe blij ik moet zijn dat ik zo onafhankelijk ben dat ik dit kan doen en zelf mijn keuzes kan maken. Ik leer op deze reis het land kennen, ik leer mensen uit verschillende culturen kennen maar het mooiste is eigenlijk dat ik mezelf ook steeds beter leer kennen.  

1 opmerking:

sven zei

een mooi verhaal :D